VOGEL ERIC

(Budapest, 1907–1996): díszlet- és jelmeztervező, grafikus, festő.

Fényes Adolfnál és Herman Lipótnál tanult festészetet. 1925–1927 között Bécsben az
Iparművészeti Főiskolán belsőépítészeti tanulmányokat folytatott és ismerkedett a
színházakkal, filmgyártással. 1927-től a Fővárosi Operettszínháznak, a Fővárosi Művész
Színháznak, valamint a Magyar Színháznak készítette első nagy sikerű díszlet- és
jelmezterveit. 1930-tól klasszikus és új operettekhez, nagyoperettekhez, zenés
szórakoztató játékokhoz hívták tervezőnek a Király Színházba és a Városi Színházba.
Kapcsolatba került a kor sok szórakoztató, zenés színházi alkotóművészével, akikre
szépségkultuszával, lendületes-vibráló szemléletével inspirálóan hatott. Gyakran
készített terveket a Royal Revüszínháznak, kabaréknak, mulatóknak – Moulin Rouge,
Parisien Grill – színpompás, pikáns stílusban. Karikatúrákat illusztrációkat készített Képes
Hét (1929), Színházi Élet (1929–38), Nyíl (1932–33), Hullám (1933), Pesti Notesz (1933),
Tükör (1935), Az Est (1935–37), Pesti Hírlap Nagy Naptár (1935), Pezsgőfürdő (1935),
Színházi Élet Jubileumi Album (1935), Színházi Magazin (1940), Magyar Futár (1942–43),
Füles (1957), Tollasbál (1986) lapoknak. 1944 után először Bukarestben élt, a Scinteia
című. lapnak dolgozott, de operettek díszletterveit is vállalta. 1948-ban tért vissza
Budapestre. Először a Fővárosi Operettszínház tagja. A József Attila Színház, a Vidám
Színpad, a Kis Színpad, a Kamara Varieté, a Fôvárosi Vígszínház, a Thália Színház
alapító tagjai közé tartozik. Számos vidéki színháznak, cirkuszi játéknak, mulatónak
tervezett. Dolgozott zenés, szórakoztató tv-műsorok számára is, valamint berlini és
párizsi színházaknak. Számos külföldi és hazai tárlaton vett részt rajzaival,
festményeivel. 1987-ben a Vigadó Galériában rendezték meg életmûkiállítását.
Kiváló rajztudása, a színpad és az emberi test alapos ismerete, pikáns-ironikus szelleme
eltéveszthetetlenül egyéni jelleget sugároz. Szignó: Eric.